Tak jako naše nohy potřebují kvalitní boty, které jim přinesou oporu a ochranu před vnějšími vlivy, tak auta potřebují pneumatiky. Pneumatiky jsou na autech umístěné z důvodů přenosu síly mezi koly a vozovkou. Navíc přispívají k odpružení jízdy. Cesta autem je díky kvalitním pneumatikám bezpečná a komfortní. Jsou různé druhy, každá na něco jiného. Jinak bude vypadat plášť na osobní automobil a jinak na nákladní vůz.
Pneumatiky jsou vyrobeny z pružné pryže. Nejčastěji z vulkanizované, která je plněna sazemi. Odtud typická černá barva kol. Je nasazena na ráfku a uvnitř buď je, anebo není vzdušnice, duše. Častěji se montují bezdušové pneumatiky. Ty mají uvnitř, místo vzdušnice, speciální vrstvu gumy. Na závěr jsou použity disky.
Struktura kol
Na základě struktury kol máme dva typy dělení.
Diagonální pláště
Název už sám o sobě vypovídá. Vrstvy materiálu jsou diagonálně na sebe položeny, po celé ploše pod úhlem 40°. Díky dlouhému vývoji jsou stabilní, ale po nástupu radiálního řazení byly vyřazeny do pozadí.
Radiální pláště
Vlákna jsou řazena na sebe pod úhlem 90°. Radiální struktura přišla se zrozením rychlých aut. Díky tomuto řazení, auto drží na vozovce.
Jaro, léto, podzim, zima
Je velmi důležité obouvat auto dle ročního období. Různé přírodní podmínky definují vzhled pneumatik.
1. Letní
Nasazujeme v období bez sněhu. Řízení je komfortní, protože jsou málo hlučné a dobře drží na vozovce. Umožňují tedy rychlý styl jízdy.
2. Zimní
Tady naopak. Předěláváme letní za zimní hned, jakmile začne sněžit. Díky hlubokému dezénu, zaručují bezpečnou jízdu i na sněhu a jejich brzdící a tažná síla je velmi dobrá. Rychleji se opotřebí při jízdě na suchu.
3. Celoroční
Ruší nucené přezouvání kol. Letní za zimní, zimní za letní. Tomu je konec. Mají více dezénu. Vhodné pro řidiče v regionech, kde se dlouhá zima nenosí.