Doby, kdy na vesnici přijížděl na kole zvláštní muž, oblečený v černé peleríně, s taškou přes rameno, už jsou v nenávratnu.
· Dnes u Vašeho domu zastaví modré auto s nepřehlédnutelným, žlutým logem trumpetky.
O tom, jak je tato služba stále velice potřebná, svědčí i fakt, že je to v České republice firma s největším počtem zaměstnanců. Pracuje tu kolem tři a třiceti tisíc lidí.
Dnes už se pošta nezabývá jen donáškou obálek a pohlednic, ale její pole působnosti je daleko širší.
o A teď nemám na mysli podomní prodej sušenek a cigaret a jiného, typicky poštovního zboží.
o Pošta se zabývá
– tradičním doručováním a přijímáním zásilek
– výplatou starobních důchodů
– přijímáním tiketů podniku Sazka
– prodejem losů a vyplácením výher
– i tím, že uvádí do oběhu poštovní známky.
Krom toho, můžete využít služeb poštovního pojištění a poštovní spořitelny.
Autem, vlakem, letadlem
Dříve se pro přepravu zásilek využívaly tři druhy dopravy.Pokud pomineme nohy poštovních doručovatelů.
· Silniční – funguje dodnes. Využívají se při ní všechny druhy silničních vozidel, od osobních aut, až po kamiony.
· Železniční– dříve se zásilky na poštovních úřadovnách roztřídily do hlavních směrů a během přepravy se dotřiďovaly.
– Poštovní vlaky jezdily v hlavních směrech po dvou hodinách.
– Pracovníci vlakových třídíren byli považováni za elitu a měli vysoké platy.
V současnosti vlaková doprava poštou využívána není. Když roku 1993,
železničáři po několik dní stávkovali, musela se použít náhradní doprava.
Zjistilo se, že vlaková není nikterak levnější.
· Letecká přeprava– používala se v letech 1994–2010. Nyní není v provozu žádná linka.
Poštovní doručovatelé nemají jednoduchou práci. V každém počasí musejí nosit těžkou tašku, plnou běžné pošty, i hromady různých letáků.